In de week van maandag 16 mei zullen er in alle klassen gastlessen worden gegeven door het Rode Kruis.
Deze lessen richten zich op humanitaire vraagstukken, het stimuleren van een houding tot hulpbereidheid, het vergroten van respect en het aanleren van vaardigheden om jezelf en anderen, al dan niet in nood, te kunnen helpen en sluiten daarmee goed aan bij burgerschapsvorming.
Met leerjaar 1 t/m 3 spelen we The Humanity Game:
De leerlingen leven zich in als hulpverlener bij een internationale hulporganisatie. Ze bekijken wat er nodig is na een orkaan, bij een grote vluchtelingenstroom, bij een overstroming of in een oorlogssituatie. Ze bepalen samen met hun team welke hulp het meest nodig is en zorgen voor medicijnen, bouwmaterialen, voedsel of schoon drinkwater.
Met leerjaar 4 en 5 gaan ze het hebben over Humanitair Oorlogsrecht (HOR):
Schieten of niet schieten? Wat mag wel en wat mag niet in tijden van oorlog? Deze les gaat over respect voor de menselijke waardigheid in de meest onmenselijke omstandigheden. Deze regels worden in 1864 voor het eerst vastgelegd in het Eerste Verdrag van Genève.
Het Rode Kruis is ontstaan rond dezelfde periode en vanuit hetzelfde gedachtengoed als de verdragen van Genève. Menselijkheid is één van de zeven grondbeginselen van het Rode Kruis en de vereniging is hoeder van het Humanitair Oorlogsrecht.